Aktiviteter

 

FYSISK AKTIVITET

 

 

Fysisk aktivitet har påvisats ha stor effekt på återhämtning under- och efter en cancerdiagnos. 

 

 

Välkommen på Mediyoga 

Fortsättning på nybörjarkurs i mediyoga pågår. Här ligger fokus på andning och återhämtning. Vi använder oss här av olika mantran samt utför skonsamma rörelser som ger ökad rörlighet i hela kroppen. 

 


Följ med på promenad

med eller utan gå-stavar.

Varje onsdag kl 13.00



Breathwalk

Breathwalk är en utveckling av kundaliniyogan, där yogan förs ut i naturen och görs till fots. Breathwalk har många hälsogivande effekter och är ett enkelt, naturligt och effektivt sätt att må bra.

 

Breathwalk påverkar kondition, cirkulation, hormonbalans, hjärtrytm, lungkapacitet och emotionell balans positivt. Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet ger klarhet och lugn.

Genom att balansera upp kroppen och öppna upp bröstet avlastar breathwalken kroppen och ger lättnad åt ansträngda muskler och leder. Övningar för rygg och bröst underlättar andningen och ger en friskare rygg. Syresättningen och cirkulationen i kroppen ökar vilket påverkar hela kroppen positivt. Andningsövningarna ger bättre lungkapacitet och påverkar humöret. Långsam djupandning sänker nivån av stresshormoner i kroppen.

En breathwalk varar oftast i ca 60 minuter. Den är indelad i flera moment.

Gångtempot varierar. Det är viktigare att lära sig synkronisera andetaget med stegen än att ha ett högt tempo. En skön promenadtakt blir oftast det naturliga tempot.


1. INLEDNING - Väcka kroppen, stilla sinnet.

Breathwalken inleds med övningar för att väcka kroppen och fördjupa andningen Först andas vi långa, djupa andetag för att fördjupa och expandera andetaget. Övningarna som följer värmer upp kroppen, öppnar upp bröst och stillar sinnet för att få närvaro under breathwalken.


2. BALANSERING

Vi går, finner vår rytm, känner in kroppen, korrigerar ställningen och gången i några minuter.


3. BREATHWALK INTERVALLER

Breathwalken görs till olika andningsmönster i intervaller. Vi växlar mellan långa andetag och promenad med gång där stegen och andetagen synkroniseras. Andningen sker genom näsan. Olika andningstekniker ger olika effekt. Större del inandning än utandning tex ger större energi, ökar blodcirkulationen och ger ett starkt hjärta. Större del utandning ger mer lugn, minskar ilska, renar och ger perspektiv.


4. STRETCH

Vi gör stretchövningar för att sträcka ut musklerna och för att distribuera den energi vi skapat ut i hela kroppen


5.INRE BREATHWALK

Breathwalken avslutas med en meditativ övning för att bära lugnet och stillheten med oss under resten av dagen.






Upplev naturen med dina sinnen

David Tverling  återkommer i höst









 

SKAPANDE VERKSAMHET

  

Livgnistan vill gärna erbjuda olika rehabiliterande aktiviteter, såsom målning och olika slags hantverk. 







SOMMARLOV


Livsgnistan har stängt 15 juni - 7 augusti







HÖSTPROGRAM

Förutom samtal, samvaro och föreläsningar satsar vi på fysisk aktivitet som yoga, breathwalk och qigong.


Vi planerar en avkopplande spa-resa, under två dagar i höst.

Balansträning och frigörande dans står på önskelistan, liksom vattenjympa i USÖ:s varma bassäng.


Berätta gärna om dina önskemål för aktiviteter!

 

FÖRELÄSNINGAR

 

 

Gästföreläsare med olika professioner från olika inrättningar kommer att bjudas in till Livsgnistan med jämna mellanrum.





2019 i september:

Föreläsning av kurator Johanna Joneklav

Att tala om cancer

Barn som anhöriga





KONTAKTA OSS

 

Address: Gäddesta vägen, 703 48 ÖREBRO

Telefon: 0720-130980

Email: info@livsgnistanorebro.se

ÖPPETTIDER

 

Onsdagar: - 10.00-17.00

 

LÄNKAR

Copyright © All Rights Reserved